27-06-2023
პრეზიდენტმა „საარჩევნო კოდექსში“ ცვლილებებისთვის ვეტოში გაიზიარა ჩვენი წუხილი, რომ ცესკო-ს შემადგენლობის არჩევისთვის ორი მესამედი არის დიდი უმრავლესობა, ამიტომ ჩიხიდან გამოსავალია ჩვეულებრივი უმრავლესობა, სხვა შემთხვევაში უმცირესობას კვლავ ეძლევა შესაძლებლობა, დაბლოკოს გადაწყვეტილება, – ამის შესახებ საქართველოს პარლამენტის თავმჯდომარემ, შალვა პაპუაშვილმა ჟურნალისტებს განუცხადა.
პაპუაშვილის თქმით, საპარლამენტო უმრავლესობას არაერთხელ უთქვამს, რომ კვალიფიციური უმრავლესობა პოზიციებზე არჩევის დროს არ არის საუკეთესო პრაქტიკა ევროპაში.
„პრეზიდენტმა გაიზიარა ჩვენი წუხილი, რომ კვალიფიციური უმრავლესობა ასეთი გადაწყვეტილების მიღებისთვის არ არის სათანადო. ამ ვეტოდან ჩანს, რომ პრეზიდენტი ჩვენს შეშფოთებასა და წუხილს იზიარებს. ამ წუხილიდან გამომდინარე, თუკი ვთანხმდებით, რომ ორი მესამედი, ანუ ასი ხმა არის ზედმეტად დიდი და არის იმის რეცეპტი, რომ ჩიხში შევიდეს სიტუაცია, საჭიროა ამ ჩიხიდან გამოსავლის მოძიება. ეს გამოსავალი იყო, რაც შევთავაზეთ ცვლილების შედეგად – იყოს უბრალო უმრავლესობით გადაწყვეტილების მიღება, 76 ხმით და ეს არის გამოსავალი. 100 და 90 თუ იქნება, ეს ჩემი აზრით, დიდ სხვაობას არ გვაძლევს.
ჩვენ არაერთხელ გვითქვამს, რომ კვალიფიციური უმრავლესობა პოზიციებზე არჩევის დროს, ერთი მხრივ, არ არის საუკეთესო პრაქტიკა ევროპაში. გამონაკლისებშია მხოლოდ ასეთი მდგომარეობა და ამას თავისი მიზეზი აქვს, ვინაიდან კვალიფიციური უმრავლესობა არის პირდაპირი რეცეპტი, მოხდეს ბლოკირება და ჩიხში შესვლა. ამიტომ ჩიხიდან გამოსავალია ჩვეულებრივი უმრავლესობა. პრეზიდენტმა ამ ვეტოთი გვანახა, რომ წუხილს იზიარებს, რომ ორი მესამედი არის დიდი უმრავლესობა. საქმე იმაშია, რომ აქედან გამოსავალი იქნებოდა მხოლოდ უბრალო უმრავლესობა. სხვა შემთხვევაში, კვლავ ეძლევა შესაძლებლობა უმცირესობას, დაბლოკოს გადაწყვეტილება. არასწორი არგუმენტაციაა, რაც ვეტოშია, ზეპარტიულობაზე – ის, რომ თავმჯდომარე პარლამენტის უმრავლესობის არჩეულია და ეს არ აძლევს მას შესაძლებლობას, წარადგინოს მიუკერძოებელი კანდიდატი.
ყველას შევახსენებ, სახელმწიფო აუდიტის სამსახურის უფროსის კანდიდატის დასახელების უფლება პარლამენტის თავმჯდომრეს ერთპიროვნულად აქვს. იცით, რომ ცოტა ხნის წინ ჩემი შეთავაზებით ავირჩიეთ. არსებობდა რამე კითხვის ნიშანი? ასე მიდგომა, რომ პარლამენტის თავმჯდომარე ატარებს პარტიულ ხაზს და არ შეუძლია მიუკერძოებელი კადრის არჩევა, ეს სისტემის არასწორი დანახვაა. ამ ლოგიკით, საბოლოოდ, საპარლამენტო უმრავლესობა ირჩევს ცესკო-ს წევრებს. მთავარია, ვეტოში პრეზიდენტმა გაიზიარა ჩვენი წუხილი, რომ 2/3, დიდი უმრავლესობა დიდი მაჩვენებელია. ვნახოთ, განვიხილავთ ამას უმრავლესობაში.
სახალხო დამცველზეც ვნახეთ, რა პრობლემა იყო 90 ხმაზე. მთავარია, კვალიფიციური უნდა იყოს უმრავლესობა თუ არა? იმ უმრავლესობას უნდა შეეძლოს არჩევა, რაც საკმარისია მთავრობის დაკომპლექტებისთვის თუ საჭიროა, რომ ამაში ჩაერთოს ასევე ოპოზიციის ხმები? ჩვენი პოზიცია გვაქვს ამაზე. რაც შეეხება კვალიფიციურ უმრავლესობას თანამდებობაზე არჩევის შესახებ, ეს არის არასწორი მოდელი და ვინც გვაძლევს რეკომენდაციებს, მათ ქვეყნებშიც არ არის კვალიფიციური უმრავლესობა. ესეც მნიშვნელოვანია. განვიხილავთ ამ საკითხს და ჩამოვაყალიბებთ, ჩვენი პოზიცია რაც არის იმ კანონის მიღებით, რაც სწორი მიგვაჩნია. ვნახოთ, განვიხილავთ“, – განაცხადა შალვა პაპუაშვილმა.
საქართველოს პრეზიდენტმა ვეტო დაადო „საარჩევნო კოდექსში“ მიღებულ ცვლილებებს, რომლითაც იცვლება ცესკო-ს თავმჯდომარისა და წევრების არჩევის პროცედურა.
16-11-2024
16-11-2024